• مشاوره فردی

مشاوره فردی

بازدید : 1611   |      

مشاوره فردی و روان درمانی

مشاوره فردی

مشاوره فردی یا درمان فردی و همچنین روان درمانی فرآیندی برای درمان مشکلات سلامت روان از طریق صحبت با یک مشاور متخصص با تجربه است. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد که هر کدام رویکرد خاص خود را دارند، نوع روان درمانی که برای شما مناسب است به وضعیت فردی شما و تشخیص مشاور بستگی دارد.

ممکن است فرد به دنبال کمک در مورد مسائلی باشد که به تنهایی رویارویی با آنها سخت است و یا شخص بیطرف و امینی برای صحبت در مورد آنها نداشته باشد. هرچند در بسیاری از موارد مراجعه به یک روان درمانگر خوب میتواند تنها برای توسعه ی فردی انجام شود اما برای درمان بسیاری از اختلالات فردی نیز میتوان به دکتر مشاوره فردی مراجعه کرد و کنترل زندگی و افکار خود را به دست گرفت.

به هرحال درمان فردی با نام های درمان، روان درمانی، درمان روانی اجتماعی، گفتار درمانی و مشاوره نیز شناخته می شود.  

 تعریف مشاوره فردی

مشاوره فردی، مشاوره ای است که بر نگرانی های فوری یا آینده نزدیک فرد تمرکز میکند.

گاهی نگرانی ها و دغدغه ها میتوانند باعث اختلال در زندگی روزمره و همچنین تعامل با سایرین شوند .

مشاوره شخصی درحقیقت  فرآیندی برای خودشناسی و رشد است و می تواند به افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط، حل مشکلات، دستیابی به اهداف آموزشی و شغلی و تصمیم گیری خوب برای رفاه عاطفی، فکری، جسمی و معنوی کمک کند.

 در مشاوره فردی، شما و مشاورتان در یک محیط خصوصی، محرمانه و حرفه ای ملاقات می کنید. رابطه مشاوره ای امن، واقعی، گرم و پذیرنده است، جایی که مشاور شما را همانطور که هستید بدون هیچ گونه قضاوتی در مورد شما می پذیرد. مشاور خوب به شما گوش می دهد و سعی می کند موقعیت زندگی شما را درک کند، به شما کمک می کند تا افکار، احساسات و عواطف خود را در مورد موقعیت های زندگی خود کشف و تحلیل کنید.

 مشاور به شما کمک می کند تا جنبه هایی از زندگی خود را که دوست ندارید، شناسایی کنید، اهداف خود را بشناسید، و با شناخت نقاط قوت و ضعف تان، چالش های خود را بهتر مدیریت کنید و در نهایت روی بهبود خود، روابط خود و پیشرفت در اهدافی که برای خود تعیین کرده اید کار کنید.

 چه زمانی باید به مشاور یا روان درمانگر مراجعه کرد ؟

پیشنهاد میشود تمام افراد حداقل برای مدتی زیر نظر یک روان درمانگر با تجربه باشند و پیرامون مسائل شخصی و چالش های اجتماعی خود به گفت و گو بپردازند. یک مشاور خوب به شما در فرایند خودشناسی و رشد کمک میکند، در حقیقت دکتر مشاوره فردی تلاش میکند بهترین فردی که میتوانید باشید را به شما نشان دهد و برای رسیدن به ان همراهی تان میکند.

البته در برخی موارد مراجعه به مشاور و استفاده از تکنیک های مشاوره فردی اهمیت بیشتری پیدا میکند، در تمام این موارد معمولا افراد در شرایط سخت یا آشفته ای قراردارند که قدرت تصمیم گیری و حفظ آرامش را از دست داده اند، برخی از این موارد عبارتند از :

  • افسردگی
  • اعتیاد
  • پرخاشگری
  • هویت جنسی
  • اضطراب
  • لجبازی
  • بی اشتهایی عصبی
  • پرخوری عصبی
  • اختلالات خواب
  • فوبیا
  • تروما
  • سوگ یا از دست دادن
  • وسواس

 سه هدف عمده مشاوره فردی

1-  توسعه ی فردی : یکی از مهم ترین فواید مشاوره فردی، توسعه ی فردی میباشد. توسعه فردی به شناخت توانایی های فردی و شناخت نقاط ضعف، کمبود ها و عقده ها میپرازد و با افزایش بینش و آگاهی باعث میشود فرد راحت تر با هیجانات مثبت و منفی کنار بیاید و در نهایت زندگی بهتری داشته باشد.

2- بهبود روابط با دیگران : از دیگر فواید مشاوره های فردی، شناخت بهتر و درک عمیق تر از افرادی است با آنها در ارتباط هستیم. شناخت و تحلیل افراد نزدیکمان، از تنش های بین مان کاسته و باعث بهبود روابط ما با آنها میشود. رشد مهارت های ارتباطی باعث میشود احساس بهتری نسبت به خود نیز داشته باشیم.

3- هدف گذاری : یکی از دلایلی که افراد به مشاور مراجعه میکنند سردرگمی و بلاتکلیفی است، بسیاری از افراد علایق و توانایی های خود را نمیشناسند و به همین دلیل برنامه ای برای فردای خود ندارد. یک مشاور با تجربه ضمن شناخت قابلیت های فردی شما میتواند شما را در امور تحصیلی، شغلی و عاطفی هدایت کند تا در مسیری قرار بگیرید که از زندگی لذت ببرید.

  

سوالات متداول

سوال : مزایای مشاوره فردی چیست ؟

پاسخ : از بزرگ ترین مزایای مشاوره فردی خودشناسی است، فرد بعد از شناخت بهتر خود و روحیاتش ، میتواند روابط بهتری با دنیای بیرون داشته باشد و ضمن بهبود روابط خود با خانواده و آشنایان، در راه رسیدن به اهداف خود گام برمیدارد.

سوال : مشاوره فردی به درد چه کسانی می خورد؟

پاسخ : مراجعه به یک مشاور خوب برای تمام افرادی که در فکر زندگی بهتر هستند ضروری است، همانطور که افراد برای حفظ سلامت جسمی خود ورزش میکنند و تحرک بخش مهمی از زندگی آن هست ، روان درمانی نیز برای سلامت روح و تعالی انسان امری اجتناب ناپذیر است.

سوال : مشاور فردی کیست و چه کار می کند؟

پاسخ : مشاور عموما فردی با مدرک عالی در علوم رفتار انسانی است. بسیاری از روانشناسان آموزش حرفه ای و مهارت های بالینی برای ارزیابی و درمان سلامت روان شما با استفاده از روان درمانی (گفتار درمانی)، ارزیابی های روانشناختی و آزمایش دارند. روانشناسان به افراد کمک می کنند یاد بگیرند که به طور مؤثرتری با مسائل زندگی و روابط و شرایط سلامت روان کنار بیایند.

سوال : چه زمانی نیاز به مشاوره فردی حس می شود؟

پاسخ : نیاز به دکتر روانشناس عموما در مواردی بیشتر احساس میشود که فرد از نظر روحی و روانی دچار آشفتگی یا سردرگمی شده است و یا نسبت به حمایت های دیگران احساس خوشایندی ندارد. تجربه ی مسائلی که در میان گذاشتن آنها میتواند باعث خجالت و سوتفاهم شود نیز میتواند فرد را به سمت مشاوره فردی سوق دهد.

سوال : چرا باید به مشاوره شخصیتی یا همان مشاوره فردی برویم؟

پاسخ : شاید بهترین پاسخ به این سوال این باشد که کیفیت زندگی مان به اندازه کافی مطلوب نیست و یا احساس میکنیم سزاوار زندگی بهتری هستیم. احساس پریشانی یا اختلال در روابط ما با دیگران نیز میتواند از دلایل مراجعه به یک مشاور فردی باشد.

سوال : مشاوره فردی چه کمکی به من می کند؟

پاسخ : در بسیاری از موارد افراد بعد از تجربه های آسیب زا دچار تنهایی و نا آرامی های روحی میشوند، مشاور با حمایت از شما سعی میکند بحران های تان را پشت سر بگذارید و برای فردای بهتر تلاش کنید.

سوال : انواع مشاوره فردی کدام اند؟

پاسخ : مشاوره فردی انواع گوناگونی دارد که مهم ترین عبارتند از : درمان شناختی رفتاری – رفتار درمانی دیالکتیکی – رفتار درمانی بین فردی – درمان پذیرش و تعهد

سوال : هزینه مشاوره شخصی چقدر است ؟

پاسخ : هزینه هایی که از مراجعین دریافت می شود متفاوت است و به نوع خدمات ارائه شده و نحوه مشاوره بستگی دارد که مبلغ آن طبق تعرفه مشاوره روانشناسی ۱۴۰۱ که از سوی سازمان نظام روانشناسی مشخص می شود ، تعیین می گردد.

تعرفه اعلام شده از سوی سازمان نظام روانشناسی را میتوانید در سایت https://pcoiran.ir/ مشاهده کنید و یا با شماره ی 09153009463 تماس بگیرید.

 

 

معصومه , یکشنبه 23 بهمن 1401

سلام ، تقریبا سه ماه دنبال روانشناس خوب در مشهد گشتم واخرش به دکتر رستگار رسیدم، من وسواس وحشتناکی داشتم .اونقدر که روزی 100بار بیشتر دستامو میشستم،الان پنج ماهه زیرنظر دکترم و حالم خیلی بهترشده .